Just nyt, just tässä

19.55



Vihdoin on hetken hiljaista. Istahdan läppäri sylissä sohvalle, poistan keltaisen pikkuauton takapuoleni alta ja kaivaudun viltin alle. Otan ison hörpyn kahvia isosta mukistani ja haukkaan Twixiä, jonka Harri toi tullessaan nukuttamaan Felixin lounastaukonsa aikana. Ihan vain siksi, että mun päivä olisi pikkuisen helpompi.

Aikaisemmin käyty keskustelu hymyilyttää vieläkin. Ennen lasten nukkumaan laittamista lusikoin nuudeliwokkia tiskipöytään nojaten ja tein miehelleni tunnustuksen: kun hän töistä tullessaan kysyy oliko meillä kiva päivä, en osaa koskaan vastata "oli, tosi kiva!" Sen sijaan mutisen jotain siitä, että kyllä sä tiedät minkälaista näiden kanssa nyt yleensä on, ikään kuin Harri arvostaisi minua jotenkin vähemmän, jos päivät joskus olisivatkin sujuneet ihan hyvin. "Sä oot kyllä niin fiksu nainen", kuului vastaus tähän tunnustukseen. "Ihana kun osaat ajatella noin rationaalisesti." Ehkä ongelman toteaminen tosiaan on ensimmäinen askel muutokseen.

Aika äkkiä ne sitten nukahtivatkin, mikä sinäänsä ei ollut ihme, kun herääminen tapahtui jo ennen seitsemää. Keskiviikkona hain kuumeisen Felixin päiväkodista. Siellä se reppana istui uupuneena hoitajan sylissä. "Haluan että äiti tulee", hän oli todennut välipalan jälkeen.

Haluan että äiti tulee. Ä i t i, siis minä. Se että juuri minä olen tuolle pienelle pojanpallerolle se ihminen, jonka hän haluaa lähelleen kun tuntuu kurjalta ei ole mikään pikkujuttu. Tuo pieni, heikolla äänellä ilmoitettu toive sai minut taas kerran miettimään tätä arkea hiukan toisesta, siitä lapsen näkökulmasta. Jos olen jollekin noin kauniille ja virheettömälle se tärkein, haluan kyllä tehdä kaikkeni, jotta olisin sen aseman arvoinen.

En tiedä missä olisin ilman tätä perhettä, eikä se voisi rehellisesti sanottuna vähempää kiinnostaakaan, sillä en usko elämän voivan tarjota minulle mitään tämän parempaa. Olen onnellinen just nyt, just tässä. Vaikka lelut ovatkin levällään, pyykkikone odottelee käynnistystä ja lapsia on kiukuttanut milloin mikäkin asia, voin hymyillen todeta: "kyllä, meillä oli tänään kiva päivä."

You Might Also Like

4 kommenttia

Kiitos kommentista!

Subscribe