Äidin lupaus

19.42

Käsi ylös, jos olet joskus päättänyt olevasi täysin erilainen kasvattaja kuin omat vanhempasi, tai jos olet vannonut toimivasi jossain asiassa aivan toisin kuin äitisi. Minä ainakin olen, aika kauan sitten kylläkin. Jos matkattaisiin ajassa viisi vuotta taaksepäin, minun vanhempani olisivat täysin urpoja, eivätkä ymmärtäisi mistään mitään. Luultavasti olisin parhaillaan kirjoittamassa kirjettä itselleni tulevaisuuteen, jossa kertoisin, mitä ei vanhempana ainakaan kannata tehdä.

Nyt on kuitenkin nyt, ja tällä hetkellä olen sitä mieltä, että parhaat kasvatusvinkit olen saanut omilta vanhemmiltani. Kukaan ei ole täydellinen, mutta he ovat mielestäni tehneet aika tyylipuhtaan suorituksen, ja opettaneet minulle hienoja arvoja ja elämäntaitoja.

Olen silloin tällöin kuitenkin miettinyt minkälainen äiti haluan tai en halua olla. Haluan kirjoittaa nämä ajatukset ylös, jotta voin sitten hävetä kun rikon itse omia sääntöjäni. Pääasiassa tämä on kuitenkin lupaus äidiltä lapsille.


Lupaan asettaa lapseni aina etusijalle. Lupaan, että minulla on aina aikaa.

Lupaan opettaa lapselleni oikean ja väärän.

Lupaan aina pyyteettömästi rakastaa lastani, ja osoittaa rakkauteni sanoin ja teoin.

Lupaan puolustaa lastani viimeiseen asti, kuitenkin olematta puolueellinen.

Lupaan tukea lapseni oppimista ja harrastamista. En koskaan vähättele tai aliarvioi hänen kiinnostuksen kohteitaan. 

Lupaan ulkoilla lapseni kanssa, ja opettaa hänelle terveelliset elämäntavat. Lupaan tehdä aina terveellistä kotiruokaa.

Lupaan järjestää hauskoja retkiä ja seikkailuja.

Lupaan auttaa majojen rakentamisessa, ja tarvittaessa toimia leikkikaverina.

Lupaan kuunnella lapseni lempimusiikkia kotona ja automatkoilla, vaikka en pitäisi siitä yhtään.

Lupaan olla stressaamatta sotkusta. Pesukone on olemassa, ja hauskuus on tärkeämpää kuin tahrattomat vaatteet.

Lupaan olla hauska äiti, mutta silti asettaa selkeät rajat.

Lupaan miettiä kaksi kertaa ennen kuin sanon ei. Ja tämän äidin "ei" todella tarkoittaa ei.

Lupaan opettaa lapselleni hyvät käytöstavat, joista hänellä on varmasti hyötyä.

Lupaan antaa negatiivisen palautteen positiivisen palautteen kanssa.

Lupaan olla kiva anoppiehdokas. 

Lupaan olla äiti, jolle voi puhua kaikesta.

Lupaan esittää coolia, kun lapseni kaverit tulevat käymään, ja olla hölmö, nolo ja hassu omalla ajallani.


You Might Also Like

0 kommenttia

Kiitos kommentista!

Subscribe